Napój, który zwiększa wydolność organizmu

Podczas Olimpiady w Londynie w 2012 roku w promieniu 10 mil od Londynu ciężko było znaleźć sok z pewnego popularnego warzywa.
Cały zapas został wykupiony przez sportowców, bo wiele badań potwierdziło jego zdumiewający wpływ na wydolność organizmu.

Co to za sok i jak go pić dla maksymalnych efektów?

Zapraszam do prezentacji:

Znalazłeś w tym wartość?

Podziel się i pomóż innym także znaleźć ten materiał:

Zobacz również:
Komentarze (58):
  1. Łukasz pisze:

    Filmik bardzo przydatny. Sam regularnie piję sok z buraków i efekty są widoczne gołym okiem. Polecam wszystkim, którzy chcą czuć większą chęć i mieć większą wydolność.

  2. Krzysiek pisze:

    A czy suplementacja sokiem zwiększa w szerszej perspektywie efektywne wykorzystanie tlenu?

    • Damian Redmer pisze:

      Z tego co widziałem, to takie są spekulacje, ale na razie doświadczalnie sprawdzano chyba tylko krótkotrwały efekt suplementacji.

  3. Kasia pisze:

    O losie, a ja tak bardzo nie lubię soku z buraków..! No cóż, trzeba będzie się przełamać 😀
    Damian, pamiętaj tylko proszę – nie olimpiada, a IGRZYSKA OLIMPIJSKIE. Tak wiem, powszechnie nawet komentatorzy, czy sportowcy stosują ten zamiennik, ale.. olimpiada to czas od jednych igrzysk do drugich, a nie same igrzyska olimpijskie.
    Dzięki za prezentacje (tę jak i wszystkie inne) 🙂

  4. Wojtek pisze:

    Hej Damian,
    Muszę przyznać, że niecierpliwie czekam na każdy kolejny czwartek, aby zobaczyć jakie nowinki znajdę na Twoim blogu.
    Bardzo się cieszę, że mogłem zobaczyć wyniki badania o wpływie soku z buraków na wydolność fizyczną. Tym bardziej, że od 2 miesięcy ćwiczę na siłowni. Mam zamiar sprawdzić jak zachowa się mój organizm po spozyciu soku z buraków. Dam znać w komentarzu jak to na mnie podziałało.
    Pozdawiam i gratuluję bloga!
    Wojtek

    • Damian Redmer pisze:

      Dzięki, miło mi to usłyszeć 🙂
      Pamiętaj jednak, że wpływ soku testowano przy sportach wymagających kondycji, a nie siłowych. W tych drugich nie wiem czy pomoże. Możliwe, że tak, ale na to nie znalazłem badań.

  5. Jasmine pisze:

    Super, ciekawe. Gratuluję. Jak ty to robisz?

  6. sylwester pisze:

    Bardzo interesujące ale gdzie tak pisalo ze wykupili wszystkie buraki ??

  7. Krzysiek pisze:

    Ciekawe, ale azotany często spożywane są ogromnie szkodliwe dla naszego organizmu, w szczególności, jeśli chodzi o szpinak!

  8. piotrek pisze:

    a czy mozna samemu trobic skoncentrowany sok z burakow? a jesli tak to jak?

  9. Andrzej pisze:

    Słyszałeś coś na temat właściwości cynamonu? Po rozmowie ze znajomą, która studiowała medycyne dowiedziałem się, że podobnie jak wyżej wspomniany sok buraczany rozszerza naczynia krwionośne przez co zwiększa zdolności umysłowe i metabolizm. Jeśli faktycznie to prawda powinny być na ten temat jakieś badania naukowe, które z łatwością znajdziesz.
    Muszę przyznać, że dodaje do herbaty, kawy czy kaka od prawie roku i odczuwam różnice (nie wiem czy nie przez efekt placebo). Oczywiście w dawkach nie większych niż 0,5 grama dziennie. Ostatnio też zacząłem dodawać imbir i mam wrażenie, że po nim zachowuje się tak, że znajomi mówią, że mam adhd więc nie wiem czy mógłbym go polecić. W każdym razie czuje się lepiej w te jesienne wieczory, kiedy czasem nie mam siły na nic. Fajnie by było gdybyś się zainteresował tymi substancjami i zrobił o nich prezentacje i ewentualnie doczytał o skutkach ubocznych nadużycia, bo to też jest bardzo ważne.
    Pozdrawiam Andrzej

  10. Tomasz pisze:

    Jak zagęścić skok z buraków(i co to znaczy);gotować??Druga sprawa czy barszcz czerwony to sok z buraków czy woda buraczana?(wiem że to nie blog kulinarny ale i tak mam nadzieje że będziesz umiał odpowiedzieć)

  11. Krzysztof pisze:

    Ja zaś proponuję, by nie dawać „zagadkowych” tytułów w rodzaju „Napój, który…”, „Fragment ubioru, który…”, lecz raczej konkretnie pisać. Kogoś, komu się nie chce obejrzeć prezentacji, i tak nie zachęci tajemniczość tytułu, bo wystarczy przejrzeć kilka komentarzy, by wiedzieć, o jaki napój czy ubiór chodzi 🙂

    • Damian Redmer pisze:

      Publikuję same prezentacje, więc zakładam, że moje materiały śledzą w większości osoby, którym chce się oglądać prezentacje 😉

  12. Ryszard pisze:

    Zgadzam się w 100%.Burak czerwony to niezwykłe warzywo, co potwierdzają nasi naukowcy, dr n.p.Piotr Kardasz i prof.farm.i med.Wiktor Stelmach, z Rady Naukowej DuoLife. Burak jest jednym ze składników suplementu DuoLife, który jest oficjalnym suplementem m.in. kadry Karate Tradycyjnego, Górnika Zabrze, kadry Jijitsu, KSW.

  13. Michał pisze:

    Super informacja. Nie doceniałem możliwości jakie daje picie soku z buraka. Moja mama powtarzała, że jest to zdrowe, ale nie miałem co do tego przekonania. Teraz mam podane wszystko czarne na białym i na pewno wykorzystam tą wiedzę w praktyce. Dzięki bardzo. pozdrawiam ;))

  14. Szymon pisze:

    Damian: nie wiadomo, jak wygląda krzywa między 140-280ml, więc możliwe, że dawkę da się jeszcze zoptymalizować. Czy może już to sprawdzili?

    • Damian Redmer pisze:

      Na pewno da się zoptymalizować, ale nie widziałem, żeby tak dokładnie to gdziekolwiek sprawdzano. Plus widziałem komentarze w badaniach, że obecnie nie znają minimalnej dawki, która daje mierzalne rezultaty. Po prostu nie sprawdzano tego z aż taką szczegółowością.

  15. Szymon pisze:

    jak taki sok zrobić? to co mamy w sklepie niestety rzadko zawiera samego buraka bez syropu glukozowo-fruktozowego…

  16. Basia pisze:

    Damianie,
    trzeba jeszcze mocno uściślić, że sok z buraków utrzymuje się w organizmie do 12 godzin i powoduje naprawdę znaczny spadek ciśnienia! więc gdyby ktoś mający niskie ciśnienie nie zamierzał trenować po wypiciu soku to może mieć poważne kłopoty właśnie z ciśnieniem!

  17. konrad pisze:

    Czy chodzi o sok z burakow swierzych, czy gotowanych,lub w postaci
    konserwowanej?

    • Damian Redmer pisze:

      Nie widziałem nigdzie wspomnienia żeby używano soku z gotowanych czy konserwowanych buraków (a takie powinno się znaleźć), więc na 99% sprawdzano efekt soku ze świeżych buraków. A jeśli chodzi o markę, to przy skoncentrowanym soku z buraków podczas badań posługiwano się tym sokiem: http://www.beet-it.com

  18. Maciej pisze:

    Cześć, zawsze z ciekawością czekam na Twoje publikacja czwartkowe. Teraz jako Twój dwukrotny klient zapytam Cię o pewnie Twoją największą tajemnicę;p jak szukasz materiałów i badań? wykupujesz dostęp do interesujących cię artykułów na google scholar czy może jakieś inne materiały i narzędzia do poszerzania bazy wiedzy? bo mam podobnie jak Ty lubię matmę i lubię szukać różnych artykułów- jednak nie martw się chcę w urozmaicić własny sposób wyszukiwania i na własny użytek chciałbym szukać badań, nie myślę by robić Ci konkurencję 🙂 udanej nocy wszystkim:)
    pozdro!

    • Damian Redmer pisze:

      Maćku w takim razie może uda nam się zawrzeć jakąś formę współpracy. W następnej prezentacji opublikuję wiadomość, że właśnie poszukuję dodatkowych osób do zespołu, które przegrzebywałyby się przez badania. Jeśli stwierdzisz, że to może być coś dla Ciebie, to zapraszam 🙂
      A odpowiadając na Twoje pytanie: najwięcej badań znajduję w książkach naukowych (lub pisanych w oparciu o badania naukowe), które kupuję na Amazonie. Następnie jak jakieś badanie mnie zaciekawi, to szukam (googluję) jego dokumentacji po tytule lub autorach. Często bowiem uniwersytety lub autorzy publikują badania, które gdzie indziej są płatne, za darmo i nie trzeba niczego wykupywać. Tak to wygląda gdy wezmę jakiś głębszy temat na celownik (np. motywację, samodyscyplinę, nawyki).
      Ale bardzo często – jak w przypadku tej prezentacji – przypadkiem natrafiam na jakąś informację, która jest podobno potwierdzona naukowo i wtedy szukam np. w bazie http://www.ncbi.nlm.nih.gov/ czy rzeczywiście były prowadzone badania na ten temat.

  19. Kam pisze:

    Damianie bardzo podobała mi się prezentacja, ale wzbudziła we mnie pewne wątpliwości, bo już kiedyś słyszałem o azotanach, niestety o ich negatywnym działaniu. Przytocze tutaj tekst z artykułu: „Azotany to związki, którymi nawożone są rośliny. Gdy dostaną się do organizmu człowieka przekształcają się w azotyny – związki bardzo szkodliwe, mogące przyczyniać się do powstawania nowotworów.”
    Źródło: http://ekodietetyk.pl/artykuly/azotany-w-warzywach/

    • Damian Redmer pisze:

      Zgadza się – mają zarówno negatywną, jak i pozytywną sławę. Nie jestem dietetykiem, więc nie potrafię się do tego ustosunkować czy wytłumaczyć kiedy/które/w jakiej dawce azotany są dobre i dlaczego, a kiedy/które/w jakiej ilości szkodliwe.
      Może w ich przypadku jest tak jak z solą, gdzie jedne środowiska nazywają ją białą śmiercią, a inne znajdują tonę dowodów, że nigdy nie udowodniono jej szkodliwości, a jej ograniczanie wiąże się z całą masą dolegliwości i statystycznie krótszym życiem.
      Naprawdę w przypadku azotanów nie mam wystarczającej wiedzy, że polecać je/przestrzegać przed nimi z dietetycznego punktu widzenia.

  20. Łukasz pisze:

    To ja mam pytanko, bo z tego wynika, że sok z buraków jest tak jakby najlepszym suplementem przy sportach aerobowych, czyli wydolnościowych – tlenowych a jak np. wpływa przy sportach siłowych, gdzie wysiłek jest anaerobowy ??

    • Damian Redmer pisze:

      Nie widziałem badań na ten temat, więc nie potrafię Ci powiedzieć. Ale biorąc pod uwagę jakie zmiany fizjologiczne wywołuje sok z buraków, jego wpływ przy sportach siłowych będzie prawdopodobnie dużo mniejszy, jeśli w ogóle jakikolwiek.

  21. Marek M. pisze:

    Damianie, czemu nie wypisujesz konkretnych źródeł pod filmikami (o ile są dostępne bezpośrednio w internecie)? Przyznam, że materiał mnie mocno zainteresował ale coś mi nie pasuje w tych wykresach. Co konkretnie oznacza grupa placebo? Dostawali sok z buraków sztucznie pozbawiony azotanów? Zwykły izotonik? Bo w grupie placebo zmiany wydolności zachodzą w identyczny sposób jak w grupie buraczanej tylko w innej skali a teoretycznie grupa placebo powinna mieć w każdym przypadku b. zbliżony wynik.

    • Damian Redmer pisze:

      Badania zawsze cytuję bezpośrednio w prezentacji, bo te są umieszczane także poza blogiem i wtedy nikt by nie widział ich źródeł, a chcę je podawać chociażby żeby oddać „chwałę” naukowcom, których pracę cytuję. Badanie znajdziesz bez problemu w Internecie jak wpiszesz chociaż jego tytuł podany w prezentacji: „Beetroot juice and exercise: pharmacodynamic and dose-response relationships”
      Odpowiadając na Twoje pytanie: bezpośrednio przed badaniem wydolnościowym grupa placebo piła skoncentrowany sok z buraków pozbawiony NO3-

  22. Janek pisze:

    Zwykłe buraki a takie działanie:) Nigdy bym na to nie wpadł. Muszę wypróbować, bo mój tryb życia wymaga dużo energi, której brakuje mi wieczorem. Bardzo przydatna informacja 🙂

  23. Mariusz pisze:

    Ta muzyka którą dajesz teraz na koniec, bardzo fajnie kończy prezentacje 🙂

  24. Marek pisze:

    Witaj Damian,
    Nie mówi się dwutysięczny dwunasty tylko dwa tysiące dwunasty.
    Pozdrawiam

  25. Kinga pisze:

    W necie przeczytałam (nie pierwszy raz) takie ostrzeżenie: ” Sok z buraków powinien odparować przed wypiciem ok.min pół godz. do nawet dwóch,ponieważ zawiera szczawiany szkodliwe dla organizmu.”

  26. Mirek pisze:

    Sok z Buraka 🙂 Brzmi dwuznacznie zwłaszcza w mojej miejscowości…
    Bardzo fajna prezentacja. Dziękuję
    Jak ktoś ma problem ze smakiem buraka to proponuję dodać soku z jabłek (mówię o sytuacji kiedy sami sobie w domu przygotowujemy sok ze świeżych owoców/warzyw) Mieszanie tych z kartonów nie polecam.

  27. Malina pisze:

    Czy starte buraki na sałatkę też przynoszą taki sam efekt?

  28. Andrzej pisze:

    Witam Damian mam pytanko czy masz może plan by zrobić jedną wielką prezentacje ze wszystkimi konkretami z tematu motywacji?

  29. Adam pisze:

    Cześć, dobry wpis Damian 🙂
    podrzucam linka, bo strona jest świetna i warto ją rozpowszechniać:
    http://modnystyl2013.blogspot.com/2014/09/burak-w-obronie-ukadu-krwionosnego.html

  30. Ewa pisze:

    Bardzo ciekawe.
    Lubie sok z buraka, ale o fakcie o którym piszesz: ze był pasjami pity w trakcie Poliamidy w Londynie nie wiedziałam.
    My mieszamy go ze świeżo wyciśniętym sokiem z marchwi i jabłek.
    Pity często, leczy z anemii, i jest pyszny.
    Fakty o wydolności o których piszesz są fascynujące.
    Pozdrowienia Damianie
    Ewa

  31. Sylwester pisze:

    Soki są dobre ale należy pamietać ze to jest bardzo mocny koncentrat i wypijanie nierozcieńczonych soków może doprowadzić do bardzo dokuczliwych konwulsji jelitowych dlatego zalecam spożywanie owoców czy warzyw bo zjesz dwa jabłka lub buraczki i dostarczysz odpowiednia ilośc witamin i minerałów a nie wypijasz soku z dziesięciu jabłek czy buraków i przy tym ogromnej bomby witaminowo mineralowej którą organizm musi pózniej redukować do swoich potrzeb. Poza tym niektóre związki są rozpuszczalne w tłuszczach które tez trzeba dostarczyć dlatego surówka jabłka z burakiem i odrobina oliwy będzie jednym z najlepszych rozwiązań dla organizmu. To moje refleksje ale z towoich Damian staram się korzystać coraz cześciej , bo mam problemy z pozytywnym myśleniem. Cieszę się ze tak skrupulatnie i obiektywnie opracowujesz temat. Pozdro

  32. Sebastian pisze:

    Co do przewodnienia to bardzo poważna sprawa.
    Mało o tym się mówi, ale pijąc zbyt dużo wody, obciążamy układ krwionośny i serce – przez co zmniejszamy jego wydolność.
    Prawie za każdym razem gdy pacjent trafia do szpitala kardiologicznego z powodu duszności – pierwszą rzeczą jaką robią lekarze to dają leki na odwodnienie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *