Jak prosto zapamiętać o 20% więcej

Jeden z eksperymentów odkrył ciekawy mechanizm, który polepsza zapamiętywanie informacji o 20%.

Po szczegóły zapraszam do krótkiej (3:44 min) prezentacji Maćka Prósińskiego:

Znalazłeś w tym wartość?

Podziel się i pomóż innym także znaleźć ten materiał:

Zobacz również:
Komentarze (16):
  1. Park pisze:

    No naprawdę cenna wiedza.
    A więc:
    – 20 minutowa drzemka
    – technika pomarańczy
    – nauka
    – na koniec męczymy się do granic, co ma okazuje się nie tylko jedną zaletę
    🙂

  2. Domi pisze:

    Wow, dzięki za informację!

  3. Jakub pisze:

    Ojej, Macieju, a czy to jest do pogodzenia z odpoczynkiem, który jest wskazany w kodach umysłu? Albo jedno albo drugie, czy może jedno po drugim?
    Pozdrawiam

    • Damian Redmer pisze:

      Odpoczynek w Kodach Umysłu, który testowano wiązał się z odpoczynkiem umysłowym – czyli miał przede wszystkim nie angażować koncentracji i zapamiętywania nowych informacji. Wydaje mi się, że wysiłek siłowy spełnia te najważniejsze cechy, więc w sytuacji gdy masz czas tylko na jeden rodzaj „mentalnego odpoczynku” używałbym wysiłku fizycznego. Gdy masz czas na oba – to najpierw wysiłek fizyczny, a później ten z Kodów Umysłu.

  4. Jarosław pisze:

    Witam, bardzo ciekawa informacja co do ćwiczeń i ich wpływu na zapamiętywanie; czy działa to również w odwrotnej kolejności, tzn. najpierw wysiłek fizyczny a potem nauka? Mam też uwagę dotyczącą próby wyjaśnienia omówionej zależności za pomocą teorii ewolucji… Osobiście w to nie wierzę, ponieważ nie wierzę w teorię ewolucji. Moi profesorowie ze studiów, zarówno ci od zoologii, jak i botaniki wskazywali na szereg problemów i całkowicie błędnych założeń dotyczących teorii ewolucji, które wskazują na to, że teoria ta jest całkowicie błędna i szkodliwa. Spontaniczne powstanie życia, bez ingerencji Stwórcy nie jest nigdzie obserwowane. Podobnie też przechodzenie jednych rodzajów zwierząt w inne, np: gadów w ptaki – nic takiego się nie dzieje. Z genetycznego punktu widzenia jest to niemożliwe. Jeśli żaba zamienia się w królewnę pod wpływem pocałunku, to wiemy, że jest to bajka, ale jeśli trwa to miliony lat to już poważna teoria naukowa…? Dawno, dawno temu… 🙂

    • Maciej Prósiński pisze:

      Autorka badań odradzała odwracanie kolejności – uzyskiwała tak wyraźne wyniki właśnie wtedy, kiedy wysiłek następował PO sesji uczenia się.
      Co nie zmienia faktu, że generalnie otaczanie pracy umysłowej wysiłkiem fizycznym daje szereg korzyści „konwencjonalnych”, czyli dotlenienie, lepszą koncentrację etc.
      A więc zachęcam do eksperymentowania na sobie i dzielenia się wynikami 🙂

    • Maciej Prósiński pisze:

      Teoria ewolucji ma wiele luk i wad, owszem. Jednak jeśli chodzi o jej podstawową istotę, a więc zmienność organizmów żywych na przestrzeni czasu – na tę jej część mamy dowody wszędzie wokół nas.
      Inna sprawa, że jak wyraźnie zaznaczyłem w prezentacji – próba wyjaśnienia przyczym zjawiska to na tym etapie jedynie spekulacja. Wiemy że działa, a na to dlaczego działa – mamy jedynie przypuszczenia.

  5. Mateusz pisze:

    Jest pełna nieścisłość. W przypadku ocen szkolnych, wynik wzrósł 20% względem całkowitej puli punktów (100%) a na przykładzie przeprowadzonych badań wynik wzrósł o 20% względem gorszej grupy. Sugerując się wynikami badań, po wysilku fizycznym, egzamin który dotąd pisałem na 50%, mogę napisać na 60% a nie na 70 % jak wynika z prezentacji.

    • Maciej Prósiński pisze:

      Racja, czeski błąd z mojej strony pomiędzy wzrostem „o 20%” a o 20 punktów procentowych :/ Dziękuję za zwrócenie uwagi.
      To poważny błąd, ale wciąż różnica wynikająca ze zjawiska zrobi z trójki czwórkę, nawet jeśli nie piątkę.
      Inna sprawa, że te +20% zapamiętanych informacji to była ŚREDNIA u badanych, a więc jedna osoba zapamiętała sporo wiecej niż te +20%, inna sporo mniej. Warto samemu sprawdzić w jakim stopniu odczuwamy ten efekt.

  6. Paweł pisze:

    Ciekawostka 🙂 Nie spodziewałem się, że ćwiczenia fizyczne mogą nie tylko wspomóc ciało, ale i zapamiętywanie. By zobaczyć efekty musiałbym spróbować 🙂
    Pozdrawiam mega pozytywnie

  7. Dawid pisze:

    Przedstawiony eksperyment wykazał, że w wyniku ćwiczeń fizycznych, u badanych poprawiło się zapamiętywanie obrazów. A czy pozostałe badania, o których wspomniałeś w prezentacji, wykazały także poprawienie zapamiętywania w innych dziedzinach, np. poprawiały zapamiętywanie usłyszanych słówek? Zastanawiam się, czy można wyniki tego eksperymentu tak uogólnić.

  8. Violka pisze:

    Witam
    Bardzo ciekawa prezentacja, sprawdzę czy działa.
    W zwiazku z tym przypomniała mi się pewna rzecz: otóż jako dziecko/młodzież często ucząc się chodziłam po pokoju w tę i z powrotem. Wydeptując ścieżki osiągałam dużo lepsze wyniki w nauce niż siedząc/leżąc. Dlaczego nawiązałam akurat do tej prezentacji? Wydaje mi się, że obie rzeczy mogą mieć związek z ruchem. Po prostu mózg lepiej chłonie wiedzę bądź koncentruje się gdy organizm się rusza. Dlatego tez pewnie chodzę po mieszkaniu gdy mam ważny telefon i muszę skupić na nim swoją uwagę 😉 .

  9. Malina pisze:

    Podczas ćwiczeń otwierasz okno i tym samym odświeżasz mózg. Dzięki temu łatwiej nasz mózg układa sobie informacje.

  10. Marek pisze:

    Czegoś nie rozumiem. Osoby po ćwiczeniach zapamiętali 6/10 a osoby bez ćwiczeń 5/10. Czy to nie jest różnica 10%?

  11. Paulina pisze:

    Jak liczna była badana próba?

  12. Jakub pisze:

    Czy do takiego wysiłku fizycznego, który będzie miał pozytywny wpływ na nasze zapamiętywanie i ogólną naukę można zaliczyć bieganie?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *