Logo Rozwojowiec W ten czwartek (28 października) odbywa się darmowe szkolenie online na żywo z Damianem Zobacz szczegóły >>

Jak dobrze czytamy w myślach?

Jak prosto domyśleć się co ma w głowie druga osoba?

Wyniki jednego z przeprowadzonych na ten temat eksperymentów zdziwiły nawet samych naukowców.

Zobacz dlaczego:

Znalazłeś w tym wartość?

Podziel się i pomóż innym także znaleźć ten materiał:

Zobacz również:
Komentarze (15):
  1. Joanna pisze:

    Sorry, ale Twoje stukanie Macku zupelnie mi nie pasuje do rytmu naszego hymnu narodowego. Moze sie myle wiec prosze o opinie innych sluchaczy. Pozdrawiam i dziekuje za poprzednie, naprawde swietne wystapienia.

    • Piotr pisze:

      Zgadzam się z Tobą Joanno. Słyszę większą zgodność z hymnem amerykańskim.
      Merytorycznie, to bardzo przydatna wiedza.

    • Maciej pisze:

      Dziękuję za informację zwrotną Joanna – na specyfikę klątwy wiedzy składa się także to, że stukającemu zawsze się wydaje, że jego przekaz jest bliższy doskonałości. W tym przypadku – że wystukał wystarczająco dobrze.
      Sam byłem zdziwiony jak niedoskonałe było moje stukanie, co mogłem zauważyć dopiero dokładając do niego melodię hymnu – ale na tym etapie jakbym nagrał stukanie na nowo, to nie byłoby już wobec Was uczciwe.

    • Tomek pisze:

      Zgadzam się w stu procentach – chętnie udzielę kilku lekcji rytmiki 😛

    • Milena pisze:

      Po pierwszym wystukaniu skojarzyłam to z hymnem nie mniej kolejne wzbudziło we mnie wątpliwości, jak się okazało melodia odbiegała od stukania nie mniej pierwsze skojarzenie było trafne 🙂

  2. Agnieszka pisze:

    A ja rozpoznałam hymn, chociaż spodziewałam się, że mi się nie uda (w podstawówce się tak stukało melodie, i oczywiście nikt nie odgadywał :)). Może ułatwił w to jakiś sposób fakt, że słuchałam filmiku z 1,25 szybkości?

  3. Toms pisze:

    Przy tym wystukiwaniu niestety nie sposób było zgadnąć, rytmicznie kompletnie minęło się z melodią mazurka…

  4. Piotr pisze:

    Dla mnie nie był to żaden problem, choć przyznam, że hymn jest najbardziej zblizony dopiero pod koniec stukania. Zastanawia mnie jednak ta 4,5% szansa. Zwiększenie zakładanej szansy, że ktoś odgadnie utwór z 50% na 90% nie spowoduje, że słuchacz zacznie faktycznie zgadywać 4,5%. Moim zdaniem jego skuteczność bedzie nadal na poziomie 2,5%. Gdyby to policzyć ilościowo to faktycznie – odgadnięcie 2,5 utworów na 50 to taka sama skuteczność jak ok 4,5 spośród 90 utworów. W eksperymencie i również w Twoim komentarzu poda wyraźnie 2 lub 3 utwory na 100 wystukanych (06:08 min filmu). Zakładanie szansy na 50% czy 90% wiąże się z mniejszym lub większym błędem naszego założenia jaki popełniamy, a szansa czy skuteczność niezaleznie od tego nadal pozostaje na poziomie 2,5%.

  5. Barbara pisze:

    Wystukany Mazurek był słabo rytmicznie, a mimo wszystko odgadłam (intuicja).

  6. Mateusz pisze:

    Drogi Maćku,
    Ja chciałem zwrócić uwagę na inny problem. Mianowicie: odnośnik literaturowy jest słaby.
    „Nieopublikowana rozprawa doktorska”. Ciekaw jestem, dlaczego jej nie opublikowali…? Czy do niej dotarłeś, czy korzystałeś ze źródeł ją cytujących? Ja na przykład tutaj (https://ssir.org/articles/entry/loud_and_clear) znalazłem, że „stukacze” dostali tylko 25 utworów do stukania, a nie 120. Podchodziłbym ostrożnie do takich badań naukowych.
    Nie zrozum mnie źle. Na tzw. „chłopski rozum” wydaje mi się rozsądne to, co mówisz w prezentacji, i cieszę się, że zwracasz na to uwagę (chociaż mnie te 2,5% nie zaskoczyło, sam szacowałem na 1%). Ale nie jestem przekonany, czy można powiedzieć, że prezentacja opiera się na badaniach naukowych. Niepublikowane badania – nawet te ze Stanfordu – nie przeszły procesu recenzji. A skoro są niepublikowane, to może nawet nikt, poza autorem, nie widział ich na oczy?

  7. Katie pisze:

    Maćku, doskonała prezentacja !
    stukanie nieco mniej, aczkolwiek …
    ” za twoim orzewodem,
    złączył się z narodem” na tyle doskonałe..
    że poszukiwałam w pamięci dokładnie tych ostatnich dwóch
    wersji melodii, a raczej tego baaardzo charakterystycznego jej rytmu.
    Patrząc wstecz, widzę dokładnie jak bardzo intuicja nie zawodzila
    i wiele sygnałów a potem wręcz podpowiadałam, by w końcowym etapie
    wyłożyć już problem który przez lata narastał tylko.
    Nie mniej, hasło ” domyśl się” już nie tak prędko, o ile wcale nie wyjdzie z moich ust
    czy też będzie wyklikane.
    Dziękuję 🙂

  8. Katie pisze:

    Poprawka, kalwiaturka…;)
    * za twoim : PRZEWODEM
    * ostanich : WERSÓW
    pozdrawiam 🙂

  9. Piotrek pisze:

    Oceniam wysoko tą prezentację.
    Intuicja ma duże znaczenie…
    Zaznaczyłem 20%.
    …zgadłem…

  10. Marcin pisze:

    Wysłałem juz maile na intelektualnie i rozwojowiec, nikt mi nie odpisał, więc piszę tutaj. Czy kurs potrójny efekt jest dalej aktualny? Czy można go dalej kupić? Jeśli tak to proszę o właściwy link do kursu. Pozdrawiam.

    • Robert pisze:

      Marcin – dzięki… 🙂 Ten kurs to coś, co ja chyba z rok albo ze 2 lata temu kupiłem, tylko odłożyłem 'na później’ i nawet zapomniałem tak trochę… A teraz akurat jest dla mnie dobry czas, żeby do niego powrócić 🙂 DZIĘKI 🙂
      A sam kurs dostępny jest tu:
      http://www.potrojnyefekt.pl/zamowienie/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *