Jak wychować geniusza?

Naukowe analizy czynników, które były odpowiedzialne za sukces, czy geniusz wybitnych jednostek są prowadzone od co najmniej dziesięcioleci.
Co więc współczesna psychologia ma do powiedzenia na temat wychowywania geniuszy?
Jeśli jesteś rodzicem (lub zamierzasz nim być) zapraszamy do prezentacji Bartka w tym temacie:

Znalazłeś w tym wartość?

Podziel się i pomóż innym także znaleźć ten materiał:

Zobacz również:
Komentarze (60):
  1. Kamil pisze:

    Świetna prezentacja, bardzo bogata merytorycznie, same konkrety, zero przynudzania 10/10! Tak trzymać 🙂

  2. Adam pisze:

    Zrób proszę ten materiał o tym, co trzeba robić z genialnym dzieckiem!

    • Artur pisze:

      TAK!

    • Bogdan pisze:

      To samo, co z każdym dzieckiem. Zapewnić mu dobrostan emocjonalny. Celowe próby wychowywania (tresowania) na geniusza, to absurd prowadzący do nieszczęśliwego późniejszego życia. Jeśli dziecko jest genialne (jak prawie każde nieuszkodzone różnymi czynnikami) to trzeba mu zapewnić prawidłowy rozwój inteligencji emocjonalnej i pozwolić na rozwijanie zainteresowań.

  3. Hanka pisze:

    Pewnie, dobra prezentacja jest u mnie jak najbardziej mile widziana 🙂 Pierwsza uwaga z opowieści jest chyba najcenniejsza. „Pani córka nie jest głupia, pani córka jest tancerką”. Te słowa spowodowały, że już zawsze inaczej będę patrzeć na moje rozbrykane tancerki, baletnice, sprinterki, alpinistki… 🙂

  4. Emil pisze:

    Proszę o prezentację o wybitnych dzieciach.

  5. Mateusz pisze:

    Cześć, podejrzewam że te pytanie było zadawane z 1000 razy ale zadam je po raz 1001 : Bartku w jakim programie są tworzone prezentacje na rozwojowcu ? Na stronie znalazlem info że to Power Point ale te nowsze filmy mi na to nie wyglądają…

    • Adam M. Obara pisze:

      Hej! Tu animator. Prezentacje nadal są tworzone w powerpoincie 😉 Mam nadzieję, że to „nie wyglądają” jest raczej na plus, niż na minus? 😀

      • Mateusz pisze:

        Tak, zdecydowanie na plus 🙂 Bardzo dobra robota

      • Adam M. Obara pisze:

        Dzięki <3 podbudowujesz 😀

  6. Ania pisze:

    Dzięki Bartek.
    Bardzo chętnie obejrzę prezentację o wybitnych dzieciach, bo szczerze wierzę że moja 2,5 roczna córcia jest wyjątkowa pod wieloma względami i ma szanse być wybitna, jeśli tylko nie przegapimy jej talentów i nie będziemy jej przeszkadzać w kontynuacji dążenia do geniuszu 🙂

    • Ireneusz pisze:

      Daj Jej szansę już teraz. Dziecko między 1 a 7 rokiem życia jest w stanie nauczyć się więcej niż my przez całe życie.

  7. Daniel pisze:

    Dzięki za prezentację. Chcialbym zapytać czy możesz lub możecie zrobić prezentację na temak jak pomóc rozwijać się swoim pociechom nie zależnie czy sa geniuszami czy nie , z czego korzystać z jakich zabaw korzystać , z jakich zadań matematycznych ?itp.

    • Jeśli kiedyś to zrobimy, to na pewno nie szybko, bo do tego potrzebna wiedza z pedagogiki, a nie psychologii, a nie mamy na razie pedagoga w zespole.

  8. Tomasz pisze:

    Bartku bardzo chętnie obejrze kolejny materiał na temat budowania/odkrywania geniuszu w sobie i naszych dzieciach. Ponadto chcialbym poznac cwiczenia potwierdzone naukowo, które rozwijają nasz geniusz analityczny.

  9. Karolina pisze:

    Jak stwierdzic czy dziecko jest genialne?
    Ja postaram sie w najblizszych miesiacach zadbac o basen i/lub instrument.

  10. Kate pisze:

    Malego geniusza ktorego znam, dopuscili do grania w karty z doroslymi, przez to nauczyl sie swietnie liczyc w pamieci, zapamietywac, analizowac, jeszcze nie chodzil do szkoly. Pewnego dnia sam zaczal skladac litery w wyrazy: APTEKA, PIEKARNIA itp Wczesniej nikt z nim nie przerabial pojedynczych liter. Pytany odpowiadal, ze nauczyl sie czytac poprzez kreskowki i reklamy. Nie trzeba bylo byc jego nauczycielem aby miec swiadomosc, ze odstaje sporo od przecietnej. Dziecko to samo czulo potrzebe grania na pianinie, rodzice zapisali go na lekcje prywatnie, jest swietny. Zaden z rodzicow nie gra na zadnym instrumencie. Sama jestem ciekawa, co z niego wyrosnie.

    • Kulturysta pisze:

      Może ćpun, bo zapatrzeni w niego rodzice zaśpią.

  11. Bercik pisze:

    Wszyscy chcemy by nasze dzieci były genialne i by miały wszystko ale czy to nie zabiera im dzieciństwa. Kiedy maja odpoczywać

    • A dlaczego zakładasz, że jedno wyklucza drugie?

    • Ireneusz pisze:

      Nie zabierasz Dziecku dzieciństwa. W tym okresie rozwoju One są ciekawe świata i nauka przedstawiona w odpowiedni sposób to dla Nich fajna zabawa. Wykorzystaj to.

  12. Proszę o prezentację Czego potrzeba wybitnemu dziecku do nauki

  13. Wojtek pisze:

    W prezentacji pada bardzo, moim zdaniem, kontrowersyjne stwierdzenie jakoby inżynierowie byli szablonowi i odtwórczy w przeciwieństwie to np. tancerzy, którzy są niesamowicie kreatywni. Rozumiem, że w obecnych czasach nauki techniczne są niedoceniane a inżynierów najchętniej zamkniętoby w piwnicach bo ich praca nie jest tak widowiskowa. Co innego „show business”, tam jest mnóstwo celebrytów, nawet jeśli niewiele sobą reprezentują. Rozumiem, że pojęcia takie jak kreatywność, czy geniusz są subiektywne i nie mierzalne a przez to nieporównywalne. Doby tancerz znakomicie zna możliwości i ograniczenia swojego ciała, tak jak dobry inżynier doskonale zna możliwości i ograniczenia technologii, w której pracuje. Dla jednego i drugiego bardzo ważny jest warsztat, godziny nauki i ćwiczeń, często długie i nudne, ale konieczne.
    W kilku prezentacjach Damian zwracał na to uwagę m.in. cytując Picassa, że „natchnienie istnieje, ale musi zastać Cię przy pracy”.
    Podsumowując, nie uważam, żeby praca inżyniera była mniej kreatywna niż tancerza, a moim subiektywnym zdaniem nie wymieniłbym 10 genialnych tancerzy na jednego genialnego inżyniera.

    • ęcW którym miejscu pada takie stwierdzenie? Ja sam mam głęboki szacunek do inżynierów i uznaję ich za „odwrotność” artystów, tak jak ogień za „odwrotność” wody. Sam studiowałem kiedyś na politechnice, więc wiem, że bycie inżynierem wymaga sporo kreatywności. Tylko, że innej niż u tancerza.

      • Wojtek pisze:

        Ok 1:40
        „Potrzebne były umysly scisłe… nie było miejsca na kreatywność.”
        Dodatkowo jako przykład- konstruowanie maszyn i mostów – zajecie moim zdaniem mocno twórcze, zwłaszcza w XIX w.
        Przypuszczam, że zaszło tu nieporozumienie. Faktycznie wraz z rewolucja przemyslowa całe rzesze chłopów/rolników przerodzily się w robotników. Czyli z sytuacji gdzie pomysłowość i zaangażowanie są, a przynajmniej bywają, nagradzane, w taką gdzie każde wychylanie się jest karane.
        Nie wiem jak to się ma do systemu edukacji, bo ani jedna, ani druga grupa nie była zbyt wyksztalcona. Jeśli w ogóle byla.
        Z drugiej strony „projektanci maszyn i mostów” za pomysłowość, poparta rzetelna i solidna wiedzą byli nagradzani. Jak się ma do tego system edukacji? Trudno mi powiedzieć , czy bardziej pomagał, czy przeszkadzał.

  14. Dominika pisze:

    Proszę o prezentację o wybitnych dzieciach 🙂

  15. Przemysław pisze:

    Również proszę o prezentację o genialnych dzieciach. Ta prezentacja, choć ciekawa i dobrze jej się słuchało, nie wniosła właściwie nic ponadto, co już wiedziałem.
    Pozdrawiam.

  16. Mateusz pisze:

    Chętnie obejrzę prezentację „dla wybitnych dzieci” 😉

  17. emi pisze:

    Kezuuuuuuu….ta muzyka….nie jest to dobre,serio zł w słuchawkach. ..

  18. Iwona pisze:

    Dziękuję za prezentację. Dużo w niej prawdy. Poproszę jeszcze o obiecaną na końcu literaturę

  19. Małgorzata pisze:

    Ciekawa prezentacja, zabrakło w niej informacji (choćby w „zajawce”) o znaczeniu zdrowych relacji z rodzicami ,wpływie doświadczeń emocjonalnych we wczesnym dzieciństwie i później (traumy rozwojowe) na powstanie struktury osobowości, w tym zaburzeń osobowości . Do rozwinięcia potencjału i jego wykorzystania konieczne sa zdrowe przekonania na siebie, innych ludzi i życie.Nie chodzi bowiem o to,by wiele osiągnąć,ale by czuć się szczęśliwym i spełnionym w życiu (w różnych jego sferach). Wiele wybitnych,czy nawet genialnych osób było i jest wybitnie …..nieszczęśliwych.
    Prezentacją na temat „Jak wspierać rozwój małego geniusza” jestem bardzo zainteresowana-z uwzględnieniem aspektu psychologicznego

  20. Krzysiek pisze:

    Proszę o prezentację o wybitnych dzieciach :).

  21. O.P pisze:

    Proszę o przezntację o wybitnych dzieciach.

    • Bartek pisze:

      czytałeś kiedyś o Zsuzsanie Polgár?

  22. Michał pisze:

    Temat niezmiernie ciekawy i jak wszystko od Rozwojowiec.pl warte obejrzenia.
    Szkoda jedynie , że narracja przypomina odprawę w w wojsku, tempo i ścinane końcówki zdań jakby lektor czytał ostrzeżenie z reklamy firm farmaceutycznych.
    Ogólnie super.

  23. Ania pisze:

    Jak wyłapać, w czym dziecko jest dobre? Co w sytuacji, gdy ono samo nie wie, co lubi? Nic go nie interesuje.Jak pokierować dzieci, które są bardzo wrażliwe? Można tą kruchość wykorzystać do czegoś pozytywnego?

    • Dlaczego chcesz Ty to wyłapywać? Nie lepiej zostawić to dziecku? Jeśli spróbuje wielu rzeczy to w końcu któraś mu się spodoba.

    • Iza pisze:

      Metoda prób i błędów. Do puki nie spróbuje nie będzie wiedzieć. A to co dziś jest ie trafne za rok może być strzałem w 10. Nic na siłę.

  24. Antonina pisze:

    Zgadzam się w 100%. Chętnie obejrzę prezentację dla wybitnych dzieci.
    Jestem babcią. Gdy chciałam odkryć uzdolnienia swoich dzieci i pytałam psychologów o pomoc – nie otrzymałam jej. Odpowiadali wymijająco.A więc działałam intuicyjnie.
    Teraz mam na uwadze dobro wnuków.

  25. Karol pisze:

    Świetna prezentacja. Duży postęp w Twoich umiejętnościach Bartek, gratuluję i tak trzymać!
    Podłączam się pod prośbę o prezentacji jak zapewnić optymalne warunki rozwoju dla genialnego dziecka.

  26. Oleksandr pisze:

    Arnold Schwarzenegger – Miss Universe! HAHAHA 😀 😀 i jeszcze jego zdjęcie jak ma 70 lat.

  27. Felicja pisze:

    To próbuję robić z wnuczką i wnukami zmuszając ich rodziców aby zostawili stereotypy i

  28. Ryszard pisze:

    Proszę o prezentację, jak zapewnić optymalne warunki rozwoju dla genialnego dziecka.
    Dzisiejszą prezentację przekazuję kilkunastu nauczycielom i rodzicom.
    Pozdrawiam
    RG

  29. Agnieszka pisze:

    Proszę o prezentację, jak zapewnić optymalne warunki rozwoju dla genialnego dziecka.

  30. Patrycja pisze:

    Prezentacja dla zdolnych dzieci?

    • Iza pisze:

      Nie, to dla dla wszystkich. By dziecko wiedziało w czym jest dobre musi eksperymentować. I moje zadanie jako rodzica polega na zabieraniu go w takie miejsca by poprzez zabawę mogło czy to zagrać na różnych instrumentach czy potrenować na różnym sprzęcie itp.

  31. Nula pisze:

    Pływałam na basenie, grałam na instrumencie, miałam wysokie IQ i same szóstki, osiągnięcia w konkursach matematycznych i wielu innych dziedzinach. Co z tego, skoro dziś jestem bezrobotna, choruję na depresję, a moje poczucie własnej wartości waha się jak chorągiewka na wietrze? Rozwój emocjonalny, możliwość życia wśród rówieśników, okazywanie pozytywnych uczuć i emocji wobec dziecka to chyba to, czego najbardziej mi brakowało.
    PS. Powoli podnoszę się po raz setny i działam w sporcie, może tym razem uda mi się z tego przeżyć.

    • Ewa pisze:

      Rozwój emocjonalny to bardzo ważna podstawa dobrego życia. Takie zdolne dzieci mogą działać, kiedy sa już dorosłe, na zasadzie wszystko albo nic. I kiedy są w czymś przeciętne, mogą źle to znosić. Jako dorośli chcąc uniknąć porażek (w ich mniemaniu) mogąs unikać życia, sabotować (często nieswiadomie) swoje działania, bo przecież nie spróbowałałem/nie spróbowałam lub zrobiłam cos za późno lub wcale. Ważną umiejętnością jest zaakceptowanie przeciętnych wyników i porażek.

  32. Małgorzata pisze:

    Tak! Zróbcie prezentacje o genialnych dzieciach 🙂

  33. Iza pisze:

    Witam. Zgadzam się z tym co zobaczyłam. Na podstawie własnych doświadczeń matki 3 dorosłych dzieci potwierdzam i polecam.

  34. Edyta pisze:

    Ciekawa prezentacja. Chętnie posluchalabym o tym jak wychowywać geniusza?

  35. Robert pisze:

    Znane, ale jednocześnie świeże fakty!
    Ja akurat mam dzieci i widzę (niestety) jak szkoła zabiera im czas.., są tylko nieliczne wyjątki wśród nauczycieli i sposobie prowadzenia zajęć, które można uznać za wartościowe, cała reszta to śmieci :(.
    Problem jest taki, że po kilku godzinach w szkole i w korkach te wszystkie kreatywne zajęcia są mocno ograniczone, choćby czasem i zmęczeniem…, dlatego są ludzie, którzy uciekają do „drastycznych” rozwiązań 🙂 :
    – nauczanie domowe !!!,
    – własny dom z ogrodem jako przestrzeń do eksperymentów,
    – częste wyjazdy z dziećmi,
    – zmiana miejsca zamieszkania na mniejszą aglomerację, ale z dostępną infrastrukturą edukacyjną,
    – rodzeństwo i rówieśnicy (nieustanne ćwiczenie charakteru 🙂 )
    – stabilna rodzina …
    Pozdrawiam
    RP

  36. Robert pisze:

    Jeszcze posłuchałbym, jak wychować dziecko, które wylosowało geny dające mu niskie IQ …

  37. Ewa pisze:

    Poproszę o prezentację dot. wychowania geniusza. 🙂

  38. Bartek pisze:

    Tak, poproszę o prezentację

  39. Marcin pisze:

    Kolego dzisiaj zrozumiałem dlaczego mój syn ( cztero latek) mówi do mnie nudziłem SIĘ.

  40. Wioletta pisze:

    Wykorzystam i potraktuję jako motto, że nie istotne jakie kto ma oceny, ale co osiągnie w przyszłości. Bardzo dobra prezentacja. Muzyka delikatna, przyjemna dla ucha, zanikająca i pojawiająca się niezauważalnie. To mi się bardzo spodobało 🙂 .

  41. Faustyna pisze:

    Bardzo lubię 'nowego’ kolegę. Przyjemnie się słucha, bardzo rzeczowe objaśnienia, fajna/naturalna modulacja głosu i prezentację również poruszają ciekawe wątki. Od wielu lat myślę żeby zacząć się uczyć gry na skrzypcach bo zawsze mnie do tego ciągnęło i chyba w końcu się przełamię. Szkoda że moi rodzice nie mieli styczności/dojścia do tego typu prezentacji gdy byłam dzieckiem. Pozdrawiam

  42. Aneta pisze:

    Proszę o prezentację jak postępować z geniuszem

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *