Jak osiągnąć więcej, trenując/ucząc się tyle samo?

Czy szybsze postępy zrobisz, trenując różne elementy danej umiejętności w jednolitych blokach, czy wielokrotnie przeplatając?

Odpowiedź – jak zobaczysz w prezentacji – jest kompletnie nieintuicyjna, ale pozwoli Ci skonstruować dużo wydajniejszy trening i szybciej nabywać niemal dowolną umiejętność.

Zapraszam:

Wspomniany na końcu prezentacji link – kliknij po obejrzeniu

Znalazłeś w tym wartość?

Podziel się i pomóż innym także znaleźć ten materiał:

Zobacz również:
Komentarze (40):
  1. Artur pisze:

    Dobra prezentacja, ale mam pytanie: jak to się ma do nauki języków?
    Czy lepiej uczyć się jednego języka w bloku przeplatając np. gramatykę, słownictwo i mówienie, wykorzystując zanurzenie w języku, czy lepiej przeplatać różne języki (w moim przypadku chociażby rosyjski, chiński i hiszpański, które nie będą się mylić)? A może języki rządzą się jeszcze innymi prawami?
    Pozdrawiam serdecznie,
    Artur

    • Piotr Podskarbi pisze:

      Myślę, że co do języka wystarczającym przeplataniem będzie przeplatanie
      – po pierwsze gramatyki ze słownictem – tak jak napisałeś np. co 15 minut
      – po drugie uczyć się słówek z wykorzystaniem fiszek i kartkoteki autodydaktycznej, co dosłownie wymusza Ci przeplatanie samych słówek.
      Natomiast (chociaż na to nie mam badań) sądzę, że mylenie się języków jest właśnie efektem bardziej blokowej praktyki niż ich przeplatania.
      To co badania mówią na temat umiejętności ruchowych, to, że przeplatanie ruchów powoduje, że umysł uczy się je rozróżniać od siebie. Być może zatem podobny mechanizm działa dla różnych jęzków obcych.
      Słyszałem też, że w nauce różnych języków obcych warto wykorztystać tzw. kognaty – wyrazy w różnych językach mające wspólnego przodka (np. ang. fever i niem. Fieber). Wtedy nie tylko uczenie się wielu języków nie jest przeszkodą, ale nawet się wzajemnie wspiera.
      Pozdrawiam!

      • Artur pisze:

        Dziękuję za odpowiedź i również pozdrawiam 🙂

  2. Marek pisze:

    Hej 🙂 ciekawie się zapowiada ;>
    Czy kurs będzie dostępny na Best-You?
    Pozdrawiam, Marek 😉

    • Damian Redmer pisze:

      Tak – można go kupić za punkty wiedzy z tej wersji tej oferty: https://rozwojowiec.pl/omnibus/kurs_bestyou.html
      Przy czym ze względu na to, że nie wiadomo czy będzie jeszcze kiedykolwiek sprzedawany, same materiały z kursu są na osobnej stronie (nie są wewnątrz Best You).

      • Dawid pisze:

        Kurs Piotra Podskarbiego wydaje się podobny do kursu Easy Work System (flow, itp.) Czy planujesz, Damianie, Easy Work System udostępnić na Best You? Zastanawiam się na co przeznaczyć punkty wiedzy. Pozdrawiam.

      • Damian Redmer pisze:

        Tak – Easy Work System będzie na Best You. Jednak to wymaga przebudowy całego panelu wiedzy – stąd tyle to trwa.
        Przy czym oba kursy są diametralnie różne – flow jest dużo głębiej opisane w Omnibusie. Jeśli zależy Ci na szybszym nauczeniu się czegoś (nabyciu jakiej umiejętności) to polecałbym właśnie kurs Piotrka. Jeśli bardziej zależy Ci na zwiększeniu produktywności, zwalczenia odkładania na później i lepszej organizacji rzeczy do zrobienia, to wtedy polecam EWS.

  3. Pawel pisze:

    Dzięki za prezentacje – dobra robota! 🙂
    Mam pytanie a mianowicie czy znajdzie to zastosowanie np w nauce na egzaminy z różnych przedmiotów ( temat aktualny bo sesja ) ?
    Czyli przykładowo: nauka na egzamin A -> nauka na egzamin B -> nauka na egzamin C w blokach czasowych np godzinnych na każdy przedmiot ABC ABC ABC zamiast cały czas przedmiot AAA potem BBB i następnie CCC
    Dodatkowo dla zwiększenia efektu idąc za dawniejszymi prezentacjami można między ABC wstawić czynności fizyczne dla urozmaicenia nauki np nauka A -> sprzątanie -> nauka B -> gotowanie -> nauka C -> bieganie
    Mam nadzieje że to jeszcze bardziej zwielokrotni efekt 😉
    Czy jednak czynności muszą być ABC potem sprzątanie -> ABC potem gotowanie -> ABC potem bieganie ?
    Pozdrawiam!

    • Piotr Podskarbi pisze:

      Badania wskazują, że nauka jednego dnia na 3 przedmioty np. ucząc się ich po jednej godzinie i powtórzenie tego samego mechanizmu w kolejnych dniach da Ci lepsze efekty niż uczenie się każdego dnia na ten sam przedmiot. Pamiętaj jednak, że ten efekt wyjdzie dopiero na egzaminach, bo podczas nauki może Ci się wydawać, że pamiętasz mniej.
      Zbytnia granulacja jednak może nie być dobra, bo z punktu widzenia koncentracji i zarządzania czasem, umysł aby przejść z jednego zadania do drugiego potrzebuje chwili czasu na przywołanie wszystkich informacji. Dlatego nie zmieniałbym np. przedmiotu co 5 minut. Myślę że A, bieganie, B, zmywanie C i tak przez kilka dni spokojnie wystarczy.

    • Arek pisze:

      Witam
      Jestem zdania, że osiągniętego stanu koncentracji do nauki lepiej nie niweczyć czynnościami fizycznymi. Według mnie najlepiej byłoby jednak uczyć się:
      I blok: 30-45 min. A / 5 min. przerwy / 30-45 min. B / 5 min. przerwy / 30-45 min. C – dłuższa czynność fizyczna lub czynności ruchowe – 5-10 min. pobieżna powtórka wcześniejszego bloku ABC.
      Kolejny blok 30-45 min. A / 5-10 min. przerwy / 30-45 min. B / 5-10 min. przerwy / 30-45 min. C – dłuższa czynność fizyczna lub czynności ruchowe – 5-10 min. pobieżna powtórka wcześniejszego bloku ABC. Przerwa na coś innego, bieganie, ćwiczenia, itp. Później powtórka drugiego bloku 5-10 min. i jakiś krótki blok nauki ABC.
      Wieczorem tylko powtórka materiału z całego dnia po kilka minut na A,B i C z przerwą kilka minut pomiędzy materiałami. Materiał zapomniany zaznaczasz celem późniejszego douczenia się.
      Ważne, aby nie opadał poziom koncentracji w trakcie bloków nauki, dlatego przerwa między A, B i C nie może być za długo. Usuń wszelkie dystraktory – telefon, pocztę, radio, TV, rozmowy, hałas, etc. Taki blok ma być niczym niezakłócony.
      Oczywiście materiały podobnego typu, jak: języki (angielski, niemiecki), przedmioty techniczne (matematyka, fizyka, informatyka), rozdzielasz przedmiotem całkowicie różnym.
      Następnego dnia rano, po przebudzeniu, szybka powtórka materiału z poprzedniego dnia. Dopiero po śniadaniu nauka następnych bloków ABC (z przerwami między A,B i C) – powtórzenie schematu z poprzedniego dnia.
      W jeden dzień tygodnia powtarzasz to wszystko czego nauczyłeś się w ciągu wcześniejszych sześciu dni. Materiał zapomniany zaznaczasz i douczasz się go w kolejnych blokach tego dnia.
      Sądzę, że efekty zauważysz bardzo szybko – na długo przed egzaminami, o ile planujesz naukę na miesiące. Powinny być spektakularne!
      Owocnej nauki!

      • Grażyna pisze:

        zgadzam się z tobą Arku co do joty, te metody co ty napisałeś
        są niezawodne, przede wszystkim wyłaczyć wszelkie dystraktory – telefon, pocztę, radio, TV, rozmowy, hałas, etc. Taki blok ma być niczym niezakłócony.
        pozdrawiam

  4. jarek pisze:

    Czy dostanę fakturę za opłacony kurs?

  5. Mirek pisze:

    Cześć,
    Wszedłem na link i poczytałem co nieco. Oczywiście tematyka prezentacji jest zachęcająca i pobudza apetyt na całość. Zanim jednak podejmę decyzję chciałbym abyś odpowiedział mi trochę na temat własnych doświadczeń. Ponieważ jak przeczytałem trenujesz kickboxing a mnie akurat interesuje rozwój cech motorycznych, techniki itp w boksie, powiedz mi czy i z jakim skutkiem korzystasz z przekazywanej wiedzy. Pewnie na pytanie czy – odpowiesz twierdząco:) a co ze skutkami? Co udało Ci się poprawić np wg Ciebie szybciej od innych trenujących tyle samo. Czy udało Ci się nauczyć swoje ciało odruchów warunkowych które niemal stałby się takie jak bezwarunkowe? – reakcje na ruch przeciwnika, unik, kontratak itp itd
    Pozdrowienia

    • Piotr Podskarbi pisze:

      Mirku, jeśli chodzi o kickboxing to trenuję go amatorsko i nie mam dokładnego porównania z innymi (grupa, w której jestem dosyć mocno rotuje i jedne osoby przestają ćwiczyć, a inne dochodzą.)
      Jednak to, co znajdziesz w kursie i co pomogło mi w kickboxingu to napewno modelowanie, kwestia odpowiedniego zarządzania uwagą oraz w ogóle podejścia do treningów. Dzięki wiedzy zdobytej podczas tworzenia kursu nauczyłem się również bardziej zwracać uwagę na przewagę sytuacyjną i czytanie ruchów przeciwnika.
      Co do samych odruchów, tak wykształcają się – tak jak np. automatyczny niemal blok, gdy idzie kopnięcie.
      Co do ogólnie zdolności motorycznych to napewno znajdziesz w kursie sporo informacji – wiele badań, które przytaczam bazują właśnie na sporcie i zdolnościach motorycznych.
      W boksie ważny jest również mental game, a o nim masz w kursie całą prezentację 🙂

  6. Anka pisze:

    Hej Piotrek!
    Prezentacja bardzo ale to bardzo mi sie podobala 😉 Dzieki!
    Podczas ogladania moje pierwsze skojarzenie to oczywiscie, ze lepiej sie uczyc blokowo czyli np. 15 min same slowka, potem np. 15 sluchania. A tu niespodzianka 😉 dla pamieci dlugotrwalej lepiej laczyc rozne elementy ;).
    Na pewno to wykorzystam. Pozdrawiam

    • Piotr Podskarbi pisze:

      Dzięki, bardzo się cieszę!

  7. lkuba pisze:

    dzień dobry mam taki problem chciałbym zakupić omnibus ale nie posiadam konta bankowego czy jest inny sposób zakupienia waszego produktu ???

  8. Piotr Podskarbi pisze:

    Dzięki, cieszę się.
    Do słówek polecam stosować fiszki i mechanizm kartoteki autodydaktycznej, by powtarzać w sposób optymalny dla pamięci długotrwałej 🙂

  9. Dawid pisze:

    Piotrze, o ile druga grupa okazała się lepsza od pierwszej? Powiedziałeś, że na początku eksperymentu pierwsza grupa była lepsza o 7%, ale nie powiedziałeś jak było na końcu. Pozdrawiam

    • Piotr Podskarbi pisze:

      Już patrzę do badania:
      Początek eksperymentu:
      Blokowa – średni czas 1.4s, mieszana – średni czas 2.6s
      Koniec czasu nauki:
      Blokowa – średni czas 1.2s, mieszana – średni czas 1.3s
      Test po 10 dniach w kolejności blokowej:
      Blokowa – średni czas 1.3s, mieszana – średni czas 1.2s
      Test po 10 dniach w kolejności (najbliższy praktycznemu zastosowaniu) (!):
      Blokowa – średni czas 2.2s, mieszana – średni czas 1.4s
      Zatem różnica po wszystkim ok. 56%.
      Nie przekładałbym tego jednak wprost na wniosek: uczymy się 56% szybciej – to by była już mocna nadintepretacja.

  10. Arek pisze:

    Moje obserwacje pokrywają się z wynikami tego badania, zarówno gdy chodzi o motorykę całego ciała, jak i wybiórczo – samych rąk.
    Wyniki tego badania łatwo sprawdzić w praktyce w prosty sposób. Jeżeli ktoś nie jeszcze umie pisania bezwzrokowego na klawiaturze komputera, to może sam na sobie sprawdzić te sposoby. Uczyłem się najpierw sposobem pierwszym, ale zauważyłem, że wyuczywszy się prawidłowego i szybkiego stukania określonych klawiszy, ta szybkość przeszkadza mi przy kolejnych. Uczyłem się więc bardziej równomiernie, jeśli chodzi o szybkość, 3-4 lekcji jedna po drugiej na bieżącym poziomie szybkości i trafności. Kolejny dzień podnosił mi te wskaźniki w 3-4 lekcjach w miarę równomiernie. Ucząc się maszynopisania sposobem AAA kolejne klawisze obniżały poziom szybkości i trafności w już nauczonych klawiszach. Sposób ABC okazał się duuuużo lepszy niż AAA. Co widać było, jak w prezentacji, w dłuższej perspektywie czasu.
    Zmieniając sposób nauki od sugerowanego w kursie bazowałem na wiedzy o zmęczeniu układu nerwowego.
    Motoryka, ok. ABC. A jak będzie z nauką umysłową? Pewnie tak samo. Zmęczenie układu nerwowego jakąś czynnością samo powoduje przejście do innej, mniej męczącej czynności, którą możemy wykonywać na satysfakcjonującym nas poziomie.
    Tym niemniej, jeśli zależy nam na szybkim opanowaniu danej umiejętności, dajmy na to B, to nie stosujemy ani A, ani C, tylko samo B – ale serie ćwiczeń rozdzielone okresem odpoczynku. Nawet gdy ćwiczenie staje się trudne, to robi się je z większą koncentracją. BBB – przerwa kilka minut – BBB – przerwa kilka minut – BBB. Jeśli ma być dobrze utrwalona to – nauka z samego rana i przed snem, ale w ciągu dnia kilka rundek też trzeba zrobić.
    Te zasady stosuje się w sporcie na każdym poziomie zaawansowania. Miło, że badania potwierdzają praktykę.
    Pozdrawiam

  11. Wioletta pisze:

    Witaj,
    przed chwilą kupiłam Omnibusa. Ale jest jeden problem. Nie mam własnego komputera, z którego mogłabym korzystać w domu. Jedyny sprzęt na którym mogłabym pracować ( oczywiście po wykonaniu swoich zadań) znajduje się
    u mnie w pracy. Dlatego mam wielką prośbę, abyś nagrał mi ten kurs na płytach CD , abym mogła wykorzystać ten materiał w dogodnym momencie oraz abym mogła z niego korzystać w przyszłości (gdy dorobię się własnego sprzętu). Jeżeli będziesz tak dobry to podaj mi proszę informacje na jaki adres lub telefon mogę podać Ci namiary na wysyłkę.
    Pozdrawiam Wioletta

    • Piotr Podskarbi pisze:

      Wioletto,
      gdybyśmy wysłali Tobie płytkę, to żeby być fair wobec wszystkich pozostałych klientów, im również musielibyśmy je wysłać. A celowo nie udostępnialiśmy kursu na płycie CD, bo wtedy całkowicie stracilibyśmy kontrolę nad tym, jak on się rozchodzi i gdzie trafia. A z pewnością z czasem zacząłby trafiać nie tylko do klientów Omnibusa 😉
      Obecnie, kiedy wszystkie materiały są na dedykowanej dla każdego stronie, to to ryzyko jest dużo mniejsze. Mam nadzieję, że rozumiesz.
      Kurs nigdzie nie zniknie, więc jak będziesz miała swojego kompa w domu – wtedy będziesz mogła śledzić Omnibusa.

  12. Hanna pisze:

    A mnie interesuje jeszcze,
    jak wiedza obu grup po jakimś czasie ma się do ich wyników zaraz po nauce…
    Pozdrawiam

    • Piotr Podskarbi pisze:

      Nie wiem Hanno, czy Cię dobrze zrozumiałem.
      Generalnie chodzi jednak o to, że poziom umiejętności (w tym badaniu raczej to niż wiedza) zaraz po nauce (10 min w tym badaniu) kształtował się w obu grupach odwrotnie niż podczas nauki. Natomiast po 10 dniach (czyli dość długim okresie) tendencja się utrzymała.

  13. Szymon Bro pisze:

    Piotrze gratuluję Ci, Twój kurs jest genialny! Wykonałeś kawał dobrej roboty. Ogrom wiedzy i mnóstwo pożytecznych wskazówek. Z takim zapleczem, aż miło zabrać się do nauki 🙂
    Mam dwa pytania przy okazji: co to za program do tworzenia map myśli oraz prezentacji?
    Życzę wszystkiego dobrego!
    Pozdrawiam serdecznie
    Szymon Bro

    • Piotr Podskarbi pisze:

      Szymonie!
      Bardzo się cieszę! Dla takich wrażeń jak Twoje aż miło tworzyć kursy!
      Programy do map myśli to iMindMap, a do prezentacji w Camtasia.

  14. Slawek pisze:

    Czy z platnosc is PayPal dasz rade cos zrobic? Na jaki adres dziala platnosc PayPal?
    Wybacz brak polskiej trzcionki 😉

    • Damian Redmer pisze:

      Niestety obsługa techniczna tpay’a męczy się z podpięciem płatności przez PayPal. Możesz przelać kwotę na konto PayPal damian@rozwojowiec.pl, tylko wtedy proszę prześlij potwierdzenie przelewu lub zrzut ekranu z niego na adres kontakt@rozwojowiec.pl i daj nam tak z 1-2 dni robocze, bo ręcznie będziemy Cię dopisywać do kursu.

  15. Dominik pisze:

    Wczoraj przez cały ten mecz PL – NIEM zapomniałem kupić. Wrzućcie to jeszcze chociaż na jeden dzień proszę!

    • Piotr Podskarbi pisze:

      Dominiku, też oglądałem mecz z Niemcami 🙂
      Przykro mi co do Omnibusa, ale tak jak mówiłem w prezentacji – póki co nie będzie udostępniony. Byłoby to nie fair w stosunku do osób, które kupiły go terminowo. Mam nadzieję, że to rozumiesz.

  16. Kamil pisze:

    Jak ta wiedza ma się do nauki programowania? Chodzi mi o naukę z książek. Czy przeczytanie każdego rozdziału trzy razy w określonych odstępach czasu ma sens? Na pewno łatwiej się coś pamięta, gdy częściej się o tym myśli, a jeśli raz się przeczyta, to część się zapomni, mimo że się dokładnie wszystko przemyślało i przećwiczyło, ale podczas kolejnego czytania już lepiej się to wszystko poukłada w głowie, a potem jeszcze trzeci raz się poprawi. Czy to ma sens?
    Czy jest szansa na to, że kurs będzie dostępny w przyszłości w aplikacji Best-You? To by był dobry pomysł umieścić go tam tak samo jak inne prezentacje, a dodatkowo dodać do segregatora funkcje wspomagające naukę. To jest tylko moja opinia.

    • Damian Redmer pisze:

      Jeśli Omnibus wejdzie ponownie do sprzedaży, to mam nadzieję, że uda mi się przekonać Piotrka, żeby był dostępny wewnątrz Best You 🙂

    • Piotr Podskarbi pisze:

      Kamilu,
      jeśli decydujesz się przeczytać 3 razy ten sam rozdział, to zdecydowanie trzeba to zrobić w odstępach. Więcej o podobnej metodzie mówi Damian w Kodach Umysłu.
      Osobiście jednak to, czy czytać rozdziały po 3 razy czy np. 2 lub nawet 1 raz uzależniałbym od cechy, którą nazywam gęstością książki.
      Gęstość książki określa jakby ilość materiału, którego się uczysz na jedną stronę / rozdział. Jeśli statystycznie z jednej strony jest dużo rzeczy do nauczenia i zapamiętania to polecałbym czytanie nawet i 3 razy. Jeśli ksiażka napisana jest lekkim językiem, czy nawet zawiera trochę „lania wody” – czytałbym mniej razy.
      Zatem odpowiadam – to zależy od książki 🙂

  17. Dariusz pisze:

    Witam. Wiem, że się spóźniłem. Czy jest mimo to jeszcze szansa zakupu kursu Omnibus?
    pozdrawiam

    • Piotr Podskarbi pisze:

      Dariuszu, przykro mi, ale póki co Omnibus nie będzie dostępny. Mam nadzieję, że to rozumiesz – byłoby to nie w porządku w stosunku do osób, które skorzystały z promocyjnej ceny i okazji terminowo.

  18. Robert pisze:

    Kiedy wsłuchiwałem się w prezentację oferty sprzedażowej Omnibusa to lekko się uśmiechałem słysząc te argumenty uzasadniające jego czasowo ograniczoną dostępność. Pomyślałem sobie „typowy marketing ale jednak trochę przesadzili”.
    Teraz, kiedy już wszystkie moduły kursu są dostępne, muszę stwierdzić, że nie było w tej argumentacji ani cienia przesady. Jest to kawał solidnej, skondensowanej, praktycznej i przystępnie podanej wiedzy do wykorzystania od zaraz przez każdego, kto jest nastawiony na doskonalenie się.
    RE-WE-LA-CJA!!!
    Piotrze, duży szacun za ten kawał solidnej roboty.

    • Piotr Podskarbi pisze:

      Hej, Robercie.
      Nie było w tym wiele marketingu, naprawdę mam zamiar uczyć tych sposobów przyspieszania nauki (i nie tylko tych) w różnych wspomnianych w prezentacji miejsach. Póki co też Omnibus w sprzedaży nie jest i z przykrością odmawiamy osobom, które chcą go teraz nabyć. 🙂
      Dzięki za podzielenie się swoim wrażeniem – naprawdę dla takich doświadczeń jak Twoje warto jest robić takie kursy. Ogromnie się cieszę, że Ci się podobało i że (jak wierzę) zrobisz z tej wiedzy najlepszy użytek!
      Pozdrawiam serdecznie i jeszcze raz dzięki za komentarz – podzielenie się tym z nami i Czytelnikami 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *