Test wdzięczności używany przez naukowców – zobacz, jak wdzięczny jesteś (i jak wypadają inni)

Test wdzięczności obrazek

W jakim stopniu jesteś wdzięczny/a za dobre rzeczy w Twoim życiu, a w jakim bierzesz je za coś oczywistego?

Jednym z najczęściej używanych w psychologii narzędzi do mierzenia tego jest tzw. Kwestionariusz Wdzięczności GQ-6 (ang. The Gratitude Questionnaire GQ-6).[1]

Mimo że jest bardzo krótki (zawiera tylko 6 twierdzeń, które trzeba ocenić), to przez swoją celność stał się psychologicznym standardem i obecnie jest używany w badaniach na całym świecie. 

Badania pokazały, że osoby, które osiągają wyższy wynik w tym kwestionariuszu statystycznie m.in.[2]

  • Są szczęśliwsze i bardziej usatysfakcjonowane z życia
  • Cieszą się lepszym fizycznym zdrowiem fizycznym i psychicznym
  • Lepiej śpią
  • Mają więcej energii
  • Są mnie materialistyczne
  • Mają mniejszą szansę doświadczyć zawodowego wypalenia
  • Mają większą odporność psychiczną

Jak używać testu wdzięczności

Najwięcej z testu skorzystasz nie gdy uzupełnisz go raz i zobaczysz tylko, jak wypadasz na tle innych, ale gdy stanie się on dla Ciebie częścią znacznie szerszej praktyki podnoszenia poziomu swojej wdzięczności.

Czyli gdy zaczniesz pracować nad swoją umiejętnością odczuwania wdzięczności i będziesz regularnie wracał/a do tego testu, żeby mierzyć swoje postępy oraz sprawdzać jakie ćwiczenia i praktyki dają Ci największe efekty.

Aby uzupełnić test i poznać swój wynik, oceń każde z 6 twierdzeń poniżej, zaznaczając, w jakim stopniu się z nimi zgadzasz.

Test wdzięczności
Mam w życiu mnóstwo rzeczy, za które mogę być wdzięczny/a. *
Gdybym miał/a sporządzić listę wszystkiego, za co poczułem/am się wdzięczny/a, to byłaby bardzo długa lista. *
Kiedy patrzę na świat, nie widzę wielu rzeczy, za które można być wdzięcznym. *
Sporo zawdzięczam wielu różnym ludziom. *
Wraz z upływem lat coraz bardziej doceniam ludzi, wydarzenia i sytuacje, które mnie spotkały w życiu. *
Potrafi upłynąć sporo czasu, zanim kolejny raz poczuję się wdzięczny/a komuś lub za coś. *

Jak w tym teście wypadają inni?

Ze względu na sporą liczbę badań, w których używano tego testu, znane są średnie wyniki dla różnych grup. Wyglądają następująco: 

  • Osoby z zespołem stresu pourazowego (PTSD)[3] – 22
  • Osoby dorosłe (Włochy)[4] – 25
  • Studenci (Tajwan)[5] – 29
  • Studenci (Portugalia, mężczyźni)[6] – 31
  • Studentki (Portugalia, kobiety)[6] – 32
  • Osoby dorosłe (Holandia)[7] – 33
  • Studenci (Australia)[8] – 34
  • Studenci (USA, mężczyźni)[9] – 34
  • Studenci (Wielka Brytania)[10] – 35
  • Studentki (USA, kobiety)[9] – 36
  • Osoby starsze (USA mężczyźni)[3] – 36
  • Osoby starsze (USA kobiety)[3] – 37
  • Absolwenci szkoły biznesowej (USA)[11] – 39

Jednak jak było wspomniane – największa wartość z tego testu nie polega na porównywaniu się z innymi, tylko na monitorowaniu swoich postępów i tego, jakie działania pomagają Ci najmocniej zwiększyć swój wynik.

Aby rozpocząć pracę nad swoim poczuciem wdzięczności i poznać ćwiczenia o naukowo potwierdzonej skuteczności, zobacz artykuł: Wdzięczność oczami nauki – co daje i jak się jej nauczyć.

Bibliografia i źródła:

Znalazłeś w tym wartość?

Podziel się i pomóż innym także znaleźć ten materiał:

Zobacz również:
Komentarze (1):

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *